Jovisst kan jag det! (Cupcakes recept)

2011-02-27 @ 21:15:40
Hanna frågade mig om jag kunde lägga ut receptet på regnbågscupcakes som jag visade bild på nedanför.
Jag använder olika cupcake recept hela tiden! Men just dom här är gjorda efter Leilas vanliga cupcakes som vi hittade i Dantes kokbok 8D Så jag tar det just nu.. men okej, let's start!

Du behöver;
100 g smör
2 st ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 citron (inget måste)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 olika sorters karamellfärg (röd, grön, gul, blå)
frostingen
Gör såhär!
1. Sätt på ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins, 200 grader om du vill ha små.
2. Vispa ägg, strösocker och vanlijsocker poröst, så det blir fluuuuuffigt och vitt
3. Smält smöret, och rör ner det med mjölk och rivet citronskal (inget måste med citron skalet)
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke brevid och sen rör du ner det i smeten.
5. Ta fyra skålar (eller tre?) och dela upp lika. Blanda i varsin karamell färg i varenda och blanda ordentligt.
6. Placera ut muffins formarna på en plåt, och fyll dom med smeten. (fyll liksom... först ena färgen i alla, sen den andra osv..)
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter (provstick med potatissticka, den ska vara helt torr när du tar upp stickan ur muffinsen)
8. Ta ut muffinsarna och låt dom svalna.

Frostingen är liksom vanlig frosting, jag passar på att visa det också! OCH OBS! ta inte in smöret ännu, låt det stå udner en lampa så det blir perfekt nu när du ska börja med frostingen.
Ingredienser:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 msk saft ur en citron
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
eventuellt några droppar karamell färg
1. Vispa smör, vaniljsocker och citronsaften krämigt (kan vara lite krångligt om man inte är så stark.. som jag.. heh.)
2. Vispa i philadelphiaosten.
3. Färga frostingen i karamellfärg, eller behåll den vit.
4. Bred den över muffinsarna eller använd sprits!
Det var väl det? Lycka till och ät gott!

Kommentarer
Postat av: 8DD

Rainbow cupcake :D♥

2011-02-27 @ 21:33:31
Postat av: melinda

gott :D

2011-03-01 @ 13:37:31
URL: http://fckingcrazy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0